Úryvek z reflexe lektorských kurzů, které se konají pod Autorizovaným tréninkovým centrem metod prof. Feuersteina, které je oficiálním zástupcem Feuersteinova Institutu v ČR. Výpovědi jsou ponechány ve stejné formě, v jaké byly na kurzu sepsány.
- metoda je slovy nesdělitelná – musí se zažít
- jednotlivé listy jsou pro mě projekčním plátnem, kam člověk vkládá své rozpoložení, emoce
- jak málo toho člověk potřebuje, aby se mohly dít velké věci – tužka, papír
- velké téma empatie – změna úhlu pohledu může otevřít nový prostor
- uvědomění si, že je dobré věci plánovat, uspořádání si věcí v hlavě, dostání se z chaosu
- uvědomění si společenských problémů
- nahlížení na věci z různých úhlů
- zdokonalení kognitivních funkcí
- změnil se mi pohled na běžné věci – díky strategiím
- důvěra v metodu a v to, že to někam vede + očekávání z toho, až se to bude aplikovat
- je důležité přemýšlet před tím, než mluvím
- nehodnotí, je laskavá, otevírá možnosti
- pomáhá udržet směr, ale současně měnit
- prvních 5 dní mělo až terapeutický účinek (psycholožka mě do terapie nedostala)
- měla jsem úzkost ze spojování bodů (výkonová situace), postupně se zmírňovala tenze – jsem sama se svou prací – zklidnění
- možnosti uplatnění do praxe – pro práci s dětmi, s každým dítětem se mohu dostat úplně jinam a je to správné
- mnoho vrstevnatost – prohlubuje se ve mě pochopení slova tolerance přes různost a rozlišnost = toleranci k druhým a postupně i zmírnění negativního sebehodnocení
- uvědomění si svých slabých, ale i silných stránek (mohu na tom pracovat nebo si jen uvědomit a vykašlat se na to)
- metoda zviditelňuje nadhled – přemýšlení o přemýšlení (velký zlom, který může metoda přinést)
- způsob, jak může být přemýšlení jednodušší
- i skrze jednoduché věci můžeme přejít k hlubokému poznání – neodsuzovat jednoduché věci
- uvědomila jsem si konečně strany – levá a pravá (ukotvení sama v sobě)
- naučilo mě to přemýšlet + odstup (jsem cholerik, umím ubližovat) – uvědomění si, přijmout pohled druhého
- zvědomování vlastních témat – přijetí a respektování názorů druhého člověka – “Aha, ty to máš takhle, to je zajímavý” – bolestné uvědomění, že ne vždy já vím vše nejlíp
- můj pedagogický cíl – dostat FIE do běžných hodin
- ze začátku jsem si nedovedla představit využitelnost, teď si konkrétně plánuji, kde to budu používat (v konkrétních hodinách – občanská výchova ap.) – budu muset přesvědčit okolí o fungování (naplním principy RVP) – zřejmě bude těžké
- skvělá metoda pro rozvoj soustředění u dětí (děti dnes zvládají multitasking, ale neumí se soustředit)
- podpora pozitivního pohledu na vývoj českého školství a společnosti – je zájem o metodu Fie
- o tom se nedá mluvit, to se musí zažít – jde z toho energie
- naučila jsem se porozumění a chápání druhých, přijetí jejich názorů a jejich úhlů pohledu (jsem ráda, že jsem mohla zažít a zjistit, že to je v pořádku)
- lze rozbít naučené stereotypy a hledat nové cesty
- zjistila jsem, že mám hodně věcí v životě neuspořádaných (někdy je mi něco na prvního pohled jasné, až když pracuji, zjistím, že to tak jasné není)
- přijde mi jako úžasný ostrov v dnešním soutěžním světě – nesoutěžní metoda
- přináší klid a radost
- hodně se mi navázalo na prožitek – důležitost prožitku v každodenním životě (u běžných činností)
- jde o proces – ne výsledek (v tuto chvíli nám to stačí takto pokaždé prožívám jinak a vždy je to v pořádku)
- jak velký smysl je vrátit se k začátku, ptát se na úplně jednoduché věci, když se chci posunout dál
- přínos pro výuku – uvědomování si potřeb každého dítěte (nespěchat, netlačit, nechat mu čas)
- je dobré přemýšlet a někdy je lepší nejdřív přemýšlet
- trvá to dlouho, ale čas je maximálně využitý (nechte mě chvilku, já si to rozmyslím) – mám čas, kdy mohu pracovat, ne dohánět
- teprve když přijde prožitek, narazím sama na sebe, uvědomím si něco důležitého (emoce)
- Vědomě budujeme bdělost být teď a tady – přemýšlet o věcech v kontextu, dělat to vědomě, řadu věcí děláme nevědomky, ale tady jsme si to uvědomily a záleží na nás, jak si to zvnitřním