Reflexe – Lektorské kurzy 2019

Úryvek z reflexe lektorských kurzů, které se konají pod Autorizovaným tréninkovým centrem metod prof. Feuersteina, které je oficiálním zástupce Feuersteinova Institutu v ČR. Výpovědi jsou ponechány v takové formě, v jaké byly na kurzu sepsány.

  • sebeodhalování slepých skvrn – lepší přijetí informace osobní, která vyvstala na papíře, lepší zvnitřnění a rychlejší proces práce s ní, než kdy mi to řekne někdo jiný, který to sice už vidí, ale těžko mě o tom může přesvědčit. Vezmu si do života to, že je lepší si vzít chvilku na přemýšlení, nejednat impulzivně, netlačit děti do rychlých odpovědí…
  • nebát se dát si chvilku na rozmyšlení
  • odnáším si lehkost nad pitváním se v problému
  • pro mě stoupla důležitost otázky – že obyčejná otázka dokáže člověka někam posunout a otevřít nejrůznější témata
  • přála bych si mít kolem sebe více lidí s FIE – společně hledáme možnosti a ne problémy
  • uvědomování si strategií nejen svých, ale i strategií ostatních
  • sebepoznání
  • strategie – nový pojem, jak do práce, tak v osobním životě, uvědomění si jí
  • do života – uvědomovat si rozdíly a respektovat postoje druhých
  • zjištění že má optimalizace na někoho nemusí fungovat
  • ne vždy je dobré spoléhat na zaběhnuté koleje
  • že když chci pracovat s ostatními, musím pracovat na sobě, ukotvení slova obohacování
  • porovnávání s jinými, nemusí vést vždy  k negativnímu hodnocení sama sebe. bez něj nemohu zjistit, zda jsem to udělala dobře – povzbuzení, že můžu něco dokázat a být přínosná 
  • oceňuji atmosféru nehodnocení – bezpečné prostředí, podpora kreativity a učení 
  • téma času – dát ho, pracovat s ním, stres, rychlost, pocit, že ho máme málo, ale je to jen na nás, jak s ním pracovat, jak si ho vytvořit
  • hodnocení – při jeho vyloučení větší pocit svobody, jistoty, sebevědomí.
  • pocítila jsem nádheru a sílu zprostředkování
  • jde o to se nebát a akceptovat, že nebudu perfektní hned, ale budu se časem zlepšovat
  • vedení otázkami – otázky dávám člověku proto, aby jsem ho nutila, aby víc přemýšlel, hlouběji, ve větší šířce. Vždy jsem si myslela, když jsem byla ve škole, že když mi učitelka kladla otázky, je něco špatně, že mi je klade, protože já jsem neschopná na to přijít sama. A teď jsem zjistila, že otázkami se člověk sám dopracuje k výsledku a donutí ho o věcech přemýšlet víc do hloubky a nalezení odpovědi a nové vědomosti v člověku způsobí v člověku radost s nacházení odpovědi
  • uvědomění si krokování – při velkém úkolu, problému, se v prvním momentu zhrozím a neuvědomím si, že když si celek rozdělím na části, bude se mi tento problém řešit snáz
  • hledání potenciálu – neodsoudím člověka, nenechám ho “to necháme, to ti nejde, přejdeme na něco jiné”, ale hledám způsoby, jak může k cíli dojít právě on
  • respektování individuality a jiných postupů každého člověka – nehodnocení druhých, svoboda v tom být nehodnocen, pociťovala jsem velký rozdíl s neustálým hodnocením světa, posílilo to můj pocit vlastní kompetence a sebedůvěry
  • vnímání, že úkoly mají různá řešení a vícero řešení může být správných, vícero cestami můžu dojít do stejného cíle, nejsem vázaná jedním způsobem řešení, jednou cestou
  • smysl argumentace – přínos nejen z hlediska prosazení vlastního názoru a vysvětlení svého pohledu, ale i uvědomění si akceptování druhého názoru a chápání, že jiný názor není útok na mně, ale jednoduše jiný názor, který se mi ten druhý člověk snaží vysvětlit
  • modifikovatelnost – když použiju jiný kontext, jiný způsob, dokážu se někdy lépe dopracovat k výsledku
  • už se mi nechce hodnotit, protože nevím, jakou pravdu mám brát v potaz – vzhledem ke mně, k učebnici, k sobě – písemky, které mám aktuálně hodnotit, asi vyhodím
  • hodnocení je relativní
  • dívat se na problém komplexněji – do problému skočím a hned jej chci řešit, ale někdy se na něj musím podívat komplexně, protože tak můžu dojít k výsledku snáz
  • úcta k člověku – každý člověk má v sobě drahokamy, každý člověk se k těm svým drahokamům může dostat, zprostředkovatel mu v tom pomáhá
  • šok v instrumentu “Analytické myšlení”, že neexistuje jenom jedno správné řešení ani v takovém instrumentu, různé myšlenkové pochody můžou být správné, ukotvení pojmu – v podstatě jsem ani nevěděla, co to znamená, měla jsem o tomto slově špatnou představu
  • zjistila jsem odpověď na dávnou otázku “K čemu se to vlastně učím” – budu chtít, aby to moje děti poznali, protože já jsem kvůli tomuto přístupu mnoho informací a mnoho učení zanedbala a o mnoho věcí přišla
  • začala jsem dělat FIE, protože moje dítě bylo “divný”, měla jsem představu, že moje dítě to nastartuje, ale nakonec FIE změnilo mně, přestala jsem na něj vyvíjet tlak, tlačit na pilu, začala jsem se snažit chápat jeho a jeho uvažování, co nakonec změnilo moje dítě – rodiče by měli být první, kdo FIE projde, i když FIE vyhledají “proto, aby moje dítě bylo normální
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close